Dansk udgave DJRTK 2023 (JRTCGB 2019)

Ansøgere skal være en enkeltrace-klub, der har til formål at bevare og beskytte den traditionelle brugsterrier af britisk oprindelse kendt som Jack Russell-terrier.

Ansøgere skal tilslutte sig og overholde JRTCGBs avlsstandard og tilslutte sig og overholde følgende regler vedrørende indavl:
Far/datter, Mor/søn, Bror/søster parringer er strengt forbudt. For at sikre tryghed for at indavl ikke forekommer, må den samme terrier ikke optræde mere end 5 gange på en femleddet stamtavle.

Ansøgere skal tilslutte sig og overholde følgende regler:
KC/FCI registrerede terriere, dvs. Parson Russell-terriere og KC/FCI Jack Russell’er kan ikke tillades på noget affilieret klubstævne eller forekomme på nogen stamtavle, medmindre de er opdrættet efter tidligere uregistrerede linjer og ikke er aktive inden for KC eller FCI eller disses opdrætterklubber.

Terriere fra The British Jack Russell Terrier Club eller K. C. Australian Jack Russell Club kan ikke opnå registrering og kan ikke deltage i nogen af JRTCGBs eller affilieredes klubstævner. Disse terriere skal behandles på samme måde som Parson Russell’er og KC-registrerede Jack Russell’er.

JRTCGB og affilierede klubber må ikke acceptere som medlemmer nogen person som er, eller bor sammen med, et medlem af nogen af de konfliktende organisationer nævnt ovenfor, eller er ejere af, eller som udstiller, eller opdrætter terriere af Jack Russell-type fra nogen af de konfliktende organisationer nævnt ovenfor bortset fra de terriere nævnt i undtagelsen, dvs. tidligere uregistrerede linjer (ikke aktive inden for KC/FCI) eller deres medlemsklubber.

JRTCGB og affilierede klubber må ikke stambogsføre, eller tillade deltagelse i klubstævner, terriere som er indkrydset med, eller direkte efterkommere af følgende typer eller racer: Parson Jack Russell, KC Jack Russell-terrier, sort eller brun, glat eller broken Fell-terrier type, foxterrier, borderterrier, Patterdale-terrier, ikke-KC Lakeland-terrier, Bedington-terrier, KC Australian Jack Russell Terrier, eller nogen som helst anden KC-registreret terrier, eller krydsninger hermed.

Deltagelse i stævner udover JRTCGBs og affilieredes klubstævner.

På grund af det forhold, at medlemmer af JRTCGB i Storbritannien kan stå over for at konkurrere med KC-registrerede Jack Russell-typer, så som Parson Russell’er osv., i showringen ved de mange jagtterrier-stævner og andre stævner så som The Great Yorkshire, Fell and Moorland, The Welsh, Lowther, The Countrymans Weekly final, The NWTFed final og til disses kvalificerende åbne stævner. Dette er uundgåeligt og anses ikke for at være skadeligt for JRTCGB på nogen måde. Tværtimod er det meget tit en JRTCGB-terrier, der vinder denne type stævner. En anerkendelse af vores opdrættere, vores medlemmer og vores klub.

Vi må nødvendigvis tilbyde den samme dispensation til vores europæiske affilierede. Det er tilladt at deltage i, konkurrere i og dømme IKKE-KC eller-FCI åbne stævner, hvor affilierede klubmedlemmer evt. konkurrerer med KC- eller FCI-registrerede Jack Russell-typer.

Denne dispensation er underlagt følgende regler:

De pågældende stævner må ikke være organiseret af en klub, der er medlemsklub under KC eller FCI.
Disse åbne stævner må ikke være organiseret af klubber affilieret til JRTCGB.
For eksempel, må ingen klub, som er affilieret til JRTCGB, tillade, at KC- eller FCI-registrerede terriere konkurrerer i deres klubstævner eller åbne stævner. Det ville være i direkte konflikt med vores målsætning og vedtægter og ville kunne resultere i tilbagetrækkelse af affilieringen.
DOMMERE. Hvis jeres klub ønsker at benytte en fra UK, så forvis jeg venligst om, at de er fra en af sektionerne på vores opdaterede dommerliste og har underskrevet den gældende Dommeraftale-formular, og at JRTCGB har kopi af denne.
Jeg håber at dette vil afhjælpe eventuelle misforståelser vedrørende affiliering. Hvis der er bekymringer omkring dette, kontakt mig venligst på

På JRTCGBs vegne
Greg Mousley, Chairman, 1. februar 2019